"Anna enemmän kuin otat, saat enemmän kuin annat", kiteytti Heikki Hallantie SomeTime2010-tapahtumassa. Joukko vapaaehtoisia lahjoitti omaa aikaansa ja käynnisti tapahtumien ketjun. Kyseinen avoimesti netissä suunniteltu sosiaaliseen mediaan liittyvä tapahtuma on järjestetty jo kaksi kertaa ja ensi vuonna on tulossa kolmas SomeTime-tapahtuma. Heikin kiteytys sopii hyvin myös hyväntekeväisyyteen, jota voi tehdä myös sosiaalisessa mediassa.

Sharewood.org on uusi suomalainen vastuullinen sosiaalinen media. Sharewoodin käyttäjät voivat lahjoittaa rahaa valitsemalleen avustuskohteelle ilmaiseksi ja voittaa itselleen palkintoja. Raha avustuskohteille tulee Sharewoodissa mainostavilta yrityksiltä. Käyttäjät lahjoittavat rahaa avustuskohteilleen klikkaamalla mainoksia ja voittamalla arvonnoissa. Sharewoodin käyttäjien avustuskohteilleen ohjaamat rahat tilitetään avustuskohteille lyhentämättöminä. Käyttäjille ja avustusjärjestöille Sharewood on täysin ilmainen.

Olen ollut mukana Sharewoodin toiminnassa reilu kolme kuukautta. Oma avustuskohteeni on Syöpäsäätiö, jolla on Sharewoodissa yli 2000 tukijaa ja rahaa kerättynä yli 2500 euroa. Oma talvinen metsäni näyttää tänään tältä:

Sharewood.org metsä

Kun tekee hyvää Sharewoodissa, kasvattaa omaa metsää ja parantaa maailmaa. Mitä vehreämpi ja lajirikkaampi metsä on, sitä kovempi hyväntekijä on. Tässä listaa kasveista ja lajeista, joita voi saa tekemällä erilaisia asioita Sharewoodissa:

  • metson saa avaamalla Facebook-connectin, 
  • kissankellon saa kirjautumalla Sharewoodiin,
  • puolukkapensaan saa kirjoittamalla blogia,
  • mustikkapensaan saa lisäämällä Sharewoodiin valokuvia,
  • kielon saa kommentoimalla,
  • tähtisilmän saa, kun joku arvostaa julkaisua,
  • auringonkukan saa arvostelemalla mainoksen antamalla sille tähtiä,
  • kurjen saa, kun kutsuttu ystävä liittyy Sharewoodiin,
  • tikan saa lahjoittamalla Elämysarpoja kaverille,
  • kyyhkysen saa kutsumalla ystäviä Sharewoodiin ja
  • joutsenen saa voittamalla Elämyspalkinnon.

Kaikki 15 vuotta täyttäneet voivat liittyä mukaan. Tänään mukana on jo yli 23700 käyttäjää. Rekisteröitymällä mukaan saa oman profiilin ja 

  • auttamisesta hyvän mielen,
  • palkintoja osallistumisesta,
  • yhteisöllisen viestintäkanavan,
  • räätälöityä viestintää sekä
  • mahdollisuuden valita ja vaikuttaa.

Minuun on tehnyt vaikutuksen se mahdollisuus, että hiiren klikkauksella voi oikeasti vaikuttaa. Sähköpostitse lähetetty kiertokirje tai Facebookin yksityisviesteissä laitettu vetoomus kirjoittaa statuspäivityksiä kiertoilmaisuilla ei mielestäni vie syöpätietoisuutta oikealla tavalla eteenpäin. Sähköpostikiertokirjeet tukkivat sähköpostilaatikot ja epäselvät statuspäivitykset harmittavat. Lisää tietoa Sharewood.orgista löytää infosivulta sekä Facebook-sivulta.

Jos kaipaat muita vaihtoehtoja, niin voit ojentaa auttavan kätesi myös muualla sosiaalisessa mediassa; jaa omaa asiantuntijuuttasi, auta pulassa olevaa ystävää tai osallistu verkossa sorsastamiseen.

Tee hyvää, anna hyvän kiertää; auta ja anna aikaasi toiselle, joka sitä tarvitsee. Ota mallia vaikka seuraavasta videosta, jonka löysin Mari Smithin Facebook-statuspäivityksestä.

Life Vest Inside - Kindness Boomerang - "One Day"

 

 

Millaisia kokemuksia meillä on hyväntekeväisyydestä sosiaalisessa mediassa?

Olkaamme kilttejä, lempeitä ja suvaitsevaisia toisiamme kohtaan kasvotusten ja verkossa - toivotan kaikille ihanaa innovatiivista uutta vuotta 2012!

- Pauliina

Uudempi: Tapahtumien satoa
Vanhempi: Steve Jobs osana iElämääni