Ystäväyrittäjä, somesukulainen ja ystävä Piritta Seppälä Viestintä-Pirittasta on julkaissut uuden kirjan Kuuntele & keskustele - näin järjestösi toimii tavoitteellisesti sosiaalisessa mediassa ja piti tänään kirjan julkistustilaisuuden Helsingissä. Tämä suomalaisille järjestöille kirjoitettu kirja on jatkoa Kiinnostu ja kiinnosta -kirjalle.

Kuuntele & keskustele -kirja

Olin mukana uuden kirjan tekovaiheessa oikolukemalla ja antamalla vinkkejä. Kirjan aihepiiriin liittyvää keskustelua käytiin kirjan valmistusvaiheessa ja edelleenkin Facebook-ryhmässä Järjestöt ja sosiaalinen media - Non-profits and social media sekä Twitterissä #järjestösome-aihetunnisteella.

Miksi järjestö käyttää sosiaalista mediaa?

Järjestö haluaa sosiaalisen median avulla mm. näkyvyyden lisäystä, ihmisten tavoittamista ja suoraa vuorovaikutusta, kohderyhmille tiedon jakamista, palautteen keräämistä ja palautteen avulla järjestön kehittämistä, välineitä sisäiseen ja ulkoiseen viestintään, sidosryhmien, median ja päättäjien tavoittamista sekä järjestön asioita koskevaan päätöksentekoon vaikuttamista.

Sosiaalisen median käytöstä tulee olla konkreettista hyötyä järjestölle. Sosiaalisessa mediassa toiminta tulee suunnitella, laatia sosiaalisen median strategia sekä luoda tarvittavat pelisäännöt. On mietittävä, että kuinka saadaan sosiaalisen median avulla ihmiset toimimaan, kuten käymään järjestön verkkosivuilla, tilaamaan järjestön uutiskirjettä, liittymään jäseneksi, lahjoittamaan rahaa tai osallistumaan toimintaan.

Sosiaalinen media järjestölle ei ole yksittäisiä some-kanavia, vaan on sitä käyttävät ihmiset. Samoin tulee muistaa, että sosiaalisessa mediassa vain muutos on pysyvää; ihmisten toimintatavat, organisaatioiden viestintätyylit ja sosiaalisen median palvelut muuttuvat jatkuvasti.

Kuuntele & keskustele - näin järjestösi toimii tavoitteellisesti sosiaalisessa mediassa -kirja antaa vinkkejä ja malleja järjestöjohtajalle, järjestötyöntekijälle, jäsenelle ja järjestön asioista kiinnostuneelle ihmiselle, miten järjestön sosiaalisen median käyttö saadaan toimivaksi ja tehokkaaksi. Suosittelen lämpimästi!

- Pauliina

Uudempi: Uusi ammattikunta, yhteisömanagerit
Vanhempi: Lapset ja nuoret netissä sekä WhatsAppin ja Instagramin käyttö