Digitaalisuus, mobiililaitteet ja sosiaalinen media ovat jatkuvasti kasvava osa matkailijoiden ja matkailuyrittäjien arkea sekä teknologialla voidaan vaikuttaa matkailijan elämykseen. Kurio on laatinut kolmatta kertaa tutkimuksen Some-markkinoinnin trendit 2015. Harto Pönkä on kirjoittanut aiheesta oman blogikirjoituksen Sosiaalisen median trendit 2015.

Kävin kouluttamassa yhdessä Minna Takalan kanssa 27.11.2014 Hämeenlinnassa Koulutuskuntayhtymä Tavastian kahta matkailualan opiskelijaryhmää. Iltapäiväseminaarin ja työpajan aiheena oli sosiaalisen median hyödyntäminen matkailualalla sisältömarkkinoinnin avulla. Paikalla oli myös Matkailukillan opettajia sekä yhteistyökumppaneita.

Yhteisen työpajatyöskentelyn aikana keskustelimme mm. sosiaalisen median merkityksestä, uusista ammateista, verkkokäyttäytymisestä, tekijänoikeuksista, tietoturvariskeistä, omasta verkkopersoonasta, kuratoinnista ja liveraportoinnista. Kävimme läpi erilaisia sosiaalisen median palveluita sekä uudenlaisia toimintatapoja matkailualalla, kuten TripAdvisor (matkailualan toimijoiden arvioportaali), Couchsurfing (reppumatkailija sohvalle yöksi maksutta) sekä Airbnb (yksityinen majoitustoiminta). Kokeilimme myös yhteisöllistä kirjoittamista eri alustoilla.

Case-esimerkkinä työpajassa oli Minna Takalan Linnan pyöräverstas ja yrityksen käytössä olevat sisältömarkkinoinnin menetelmät. Minna on aiemmin esitellyt CMAD2014-tapahtumassa yrityksen yhteisöjä ja yhteisöllisyyttä.

Tiivis tunnelma välitunnilla
Matkailukillan tapahtuma- ja projektikalenteri
Työpajassa välineet käytössä
Matkailukillan opettaja Esko Hentilä

Tässä iltapäiväseminaarin ja työpajan esitysmateriaalit:

- Pauliina

Uudempi: TOP 10 luetuimmat Kindan blogikirjoitukset vuonna 2014
Vanhempi: Rakennusalan somekoulutus