Verkostojen johtajan tai omistajan toimenkuvat, tehtävät ja tittelit odottavat vielä selkeytymistään. Yhä yleisemmin käytössä oleva nimike on Community Manager / yhteisömanageri. ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n järjestämässä koulutuksessa 25.2.2014 Helsingissä oli tarjolla kattava tietopaketti siitä, kuinka hyödyntää seuraavia asioita yhteisömanagerin työssä:

  • oma verkkopersoona,
  • oman osaamisen näkyväksi tekeminen,
  • verkkoon rakennettu henkilökohtainen oppimisympäristö,
  • verkkokäyttäytymisen kymmenen kultaista sääntöä,
  • erilaisten sosiaalisen median palveluiden käyttö sisällöntuotannossa,
  • jaettu asiantuntijuus ja joukkoistaminen sekä
  • yhteisomanagerien verkostot ja tapahtumat. Lisäksi:
  • tietoa siitä, miten sosiaalisen median suunnitelma luodaan,
  • tietoa, kuinka sosiaalisen median toimintaa mitataan,
  • käydä muiden koulutuksen osallistujien kanssa avointa keskustelua,
  • mitä ajatuksia päivän aihe herättää ja
  • kuinka edetä koulutuksen jälkeen,
  • vastauksia päivän aiheesta nouseviin kysymyksiin sekä
  • koulutuksen materiaalit sähköisesti.

Yhteisömanagerikoulutuspäivän ohjelma sisälsi innostavan ja aktivoivan asiantuntijaluennon, ohjattua keskustelua ja ryhmätöitä. Päivän innostajana toimi Kinda Oy:n sosiaalisen median kiltteyden lähettiläs ja Suomen Twitter-kuningatar, Pauliina Mäkelä.

08.45-09.00 Ilmoittautuminen, aamukahvi
09.00-09.10 Tervetuloa! Laura Kaustinen, johtaja, viestintä ja koulutus, ProCom Oy
09.10-09.30 Tutustuminen päivän teemaan ja osallistujiin
09.30-11.30 Yhteisömanagerin taidot ja verkkopersoona sekä työskentely ja oppiminen verkossa
11.30-12.30 Lounas
12.30-14.00 Työskentely yhteisössä, verkostot sekä tapahtumat
14.00-14.15 Kahvitauko
14.15-15.30 Somesuunnitelma sekä käytettävät työkalut
15.30-16.15 Case: Yhteisömanagerin työ Finnairilla/Aku Varamäki, Social media manager, Finnair Oyj
16.15-16.30 Yhteenveto

- Pauliina

Uudempi: Yrityksen ja oman osaamisen näkyväksi tekeminen
Vanhempi: Lapset ja nuoret netissä sekä WhatsAppin käyttö