Alue-ennakoinnin EMMA-yhteisövalmennus

Alueellisen ennakoinnin kehittämishanke EMMA toteutettiin vuoden 2013 aikana kuuden maakunnan (Etelä-Pohjanmaa, Kanta-Häme, Keski-Suomi, Pirkanmaa, Pohjanmaa ja Satakunta) yhteistyönä. Tavoitteena oli mallintaa, hyödyntää ja jakaa alueellisen ennakoinnin hyviä käytäntöjä. Yhdessä työskentelyä jatketaan EMMA-yhteisövalmennuksen merkeissä marraskuusta 2014 maaliskuuhun 2015. Toimin Etelä-Pohjanmaan, Hämeen, Keski-Suomen, Pirkanmaan, Pohjanmaan ja Satakunnan liittojen yhteisövalmentajana yhdessä uuden yhteistyökumppanini Futures Gardenin Seija Kiiskilän kanssa.

EMMA-yhteisövalmennuksen työskentelykanavat ja -tavat

Verkostolle on luotu oma Facebook-ryhmä nimeltään EMMA-yhteisövalmennus ja käytössämme on Twitterissä #emmayv aihetunniste. Facebook-ryhmässä käydään läpi verkoston jäsenten kysymyksiä liittyen sosiaalisen median käyttöön. Toimin yhteisömanagerina ja auttajana tämän ryhmän välityksellä. Seija Kiiskilä tulee kiertämään seuraavien kuukausien aikana jokaisen maakuntaliiton luona ja käy läpi jokaisen tilannetta liittyen alue-ennakointiin ja sosiaaliseen mediaan.

Lisäksi verkoston jäsenet liittyvät Yammerin Kansallinen ennakointi -ryhmään. Sisällöntuotanto ja osallistuminen sosiaalisessa mediassa tehdään mm. Facebook-ryhmässä nimeltään Alueellinen ennakointi sekä jokaisen maakuntaliiton omilla sivuilla ja profiilien kautta. Uusia sosiaalisen median kanavia otetaan käyttöön yhdessä suunnitellen.

Aloitimme EMMA-yhteisövalmennuksen 7.11.2014 Pirkanmaan liiton tiloissa Tampereella pitämällä yhteisen työpajapäivän. Ohjelmassa oli paljon keskusteluita ja ryhmätöitä sekä sosiaalisen median koulutusosioni otsikolla
Sosiaalisen median hyödyntäminen alue-ennakoinnissa asiantuntijana, organisaation edustajana sekä verkoston jäsenenä.

EMMA-yhteisövalmennuksen ensimmäinen työpaja Tampereella

Tässä esitysmateriaali:

EMMA-yhteisovalmennus from Pauliina Mäkelä

- Pauliina

Uudempi: Liikenne- ja viestintäministeriön tulevaisuuskatsauksen joukkoistaminen
Vanhempi: Sosiaalisen median hyödyntäminen kansalaisopistoviestinnässä - miten osaaminen tehdään näkyväksi?