Oletko jo sorsastanut verkossa?

Sorsastus on yksi suomennos sanalle crowdsourcing, joka tarkoittaa yrityksen toimintojen ulkoistamista asiakkaiden suoritettaviksi siten, että asiakas otetaan osaksi prosesseja tuottamaan lisäarvoa yritykselle ja itselleen. Se tarkoittaa myös toimintaa, jossa ongelma annetaan ratkaistavaksi tai tehtävä suoritettavaksi ennalta määrittelemättömälle joukolle avoimen kutsun avulla. Siitä on käytetty myös nimityksiä talkoistaminen, yleisöosallisuus, verkkovoima, verkkovoimailu, joukkoistaminen, joukouttaminen, joukkoälytys ja joukko-, parvi- tai kollektiiviälyn käyttö. Oikeata nimeämistä on mietitty jo kolme vuotta sitten Jaiku-ketjussa.

Toimittajien käyttämä tiedonhankintatapa netissä on saanut kotimaisen nimityksen verkostohaastattelu. Asiasta on kirjoittanut 6.9.2009 Tuija Aalto otsikolla Uusi nimi vanhalle tiedonhankintametodille: verkostohaastattelu.

Sain sorsastajana Facebookin ja Twitterin kautta yritykselleni nimen, josta olen aiemmin kirjoittanut blogikirjoituksen. Koin yrityksen perustamisen hankalimmaksi asiaksi yrityksen nimen keksimisen. Kääntymällä omien verkostojeni puoleen sain loistavan nimiehdotuksen, josta muotoutui Kinda Oy.

Olen käyttänyt sorsastajana tänä vuonna Intunexin xTunea etsiessäni asiakkailleni luennoitsijaa. Muutaman kerran asiakas on pyytänyt minulta tarjousta sellaisena ajankohtana, kun olen ollut jo varattu. xTunen käyttö on toiminut hienosti ja aion jatkossakin käyttää erilaisia mahdollisia sorsastuksen keinoja.

Muita esimerkkejä suomalaisista sorsatuksista ovat:

WreckaMovie on yhteisöllinen elokuvien tuotanto- ja kehitysympäristö. Star Wreck Studios Oy:n ja Wreckamovien perusti ryhmä tamperelaisia elokuvantekijöitä, jotka vuonna 2005 julkaisivat vapaasti internetistä ladattavissa olevan suositun Star Trek parodian Star Wreck: In the Pirkinning.

Savonlinnan oopperajuhlat on yksi Suomen kansainvälisimmistä festivaaleista, jossa käy vuosittain 60 000 vierasta. Nyt on käynnistetty ainutlaatuinen projekti, jossa kuka tahansa voi osallistua oopperan luomiseen. Lopullinen oopperateos saa maailman ensi-iltansa heinäkuussa 2012 Savonlinnan Oopperajuhlilla. Opera by you -yhteisössä voit osallistua oopperan työstämiseen. Opera by you on maailman ensimmäinen sosiaalisen median voimin tehtävä ooppera.

HS.fi Dev on HS.fi:n kehitystiimin oma Facebook-sivu. Tavoitteena on kertoa mahdollisimman avoimesti ja keskustelevaan tyyliinHS.fi:n kehitystiimin tekemisistä.

http://www.tweettaakirja.fi - palvelulla luotiin maailman ensimmäinen Twitterillä tehty romaani Todellisuudesta Toiseen, johon saatiin yhteensä 2500 tweettiä, joista reilu 1000 päätyi kirjaan tarinaksi.

SomeTime2010 -tapahtuma oli yhteisöllisesti ja avoimesti tuotettu sosiaalisen median tapahtuma, joka kokosi yli 120 heimolaista Aalto Design Factorylle 22.5.2010. Heistä parikymmentä jatkoi verkostoitumista SomeTime2010 risteilyllä. Idea lähti liikkeelle Heikki Hallantien tweetistä. Tapahtumalla oli yli 20 yritysyhteistyökumppania ja pääsponsorina oli Nokia.

SomeTime2011 -tapahtuman järjestelyt on käynnistetty Purot.net -wikissä ja kaksi suunnittelupalaveria on pidetty. Tänä vuonna tapahtuma pidetään 10.-11.6.2011 Aalto Design Factoryssä. Tulethan taas tai lähde uteliaalla mielellä ensimmäistä kertaa mukaan!

Digitalkoot on Kansalliskirjaston ja Microtaskin yhteisprojekti, jossa suomalaista kulttuuriperintöä jalostetaan helposti haettavaan muotoon. Voit auttaa pelaamalla myyräpelejä, joissa korjaat sanoja Kansalliskirjaston sanomalehtikirjastoon tallennetuista suomalaisista sanomalehdistä.

Nettiajan kansalaisyhteiskunta -verkosto lähti liikkeelle toukokuussa 2010. Mahdollista -blogi toimii alustana tiedonkeruussa. Mitä kukakin Suomessa tekee nykyaikaisen kansalaisvaikuttamisen saralla? Yhteiskunnallinen osallistuminen voi olla aktiivista toimintaa, jonka organisoinnissa verkko on hyvä apuväline. Teknologia tuo mahdollisuuksia, mutta toimivat toteutukset lähtevät ennakkoluulottomista uuden kokeilijoista.

Myös puolueet ovat keksineet uusia keinoja saada mainostilaa vaalien lähestyessä.

Yrityksistä mm. Vallilla Interior, Nokia, Aurinkomatkat, Sonera, Sulava, Andiamo ja Silja Line ovat käyttäneet erilaisia sorsastusmenetelmiä.

Sorsastusjuttuja:

  • 01.03.2011 - InFlow / Kokemuksia yhteistyöstä
  • 14.01.2011 - Cliente / Sosiaalinen CRM on asiakkaiden kohtaamista ihmisinä
  • 11.01.2011 - Intunex / Crowdsourcing yhteisöllisenä toimintamuotona
  • 01/2011 - Fifi / Tule meille töihin. Ilmaiseksi.
  • 01.01.2011 - @Raesmaa / Onko sinulla sosiaalista voimaa?
  • 29.11.2010 - Dingle / Todellisia talkoita vai kampanjakikkailua?
  • 03.11.2010 - Verkostomarkkinointi / Yhteisvirtaa vai irrallisia puroja
  • 27.10.2010 - Talouselämä / Joukkojen äly Nokian käyttöön
  • 15.09.2010 - YleX Surffilauta / Internet yhdistää ajatukset ja ideat joukkoälyksi
  • 09.07.2010 - W. Steinman / Talkoista itsesi Ridley Scottin ohjaukseen
  • 07.05.2010 - Sotku / Kollektiivisen voiman valjastamista: tweettaakirja.fi
  • 04.03.2010 - Tietoviikko / Avoin juttu
  • 01.01.2010 - Opeblogi / Sorsastuskausi 24/7 - ooh, mikä autuus
  • 02.12.2009 - Social Web Tools YLE - HR goes crowdsourcing
  • 29.10.2009 - Qaiku / Mikä nimeksi sosiaalisen median lukiokurssille?
  • 05.08.2009 - Lehmätkin lentäisi / Sosiaaliset verkostot ja verkostoituminen
  • 16.11.2007 - Digitalikko / Asiakkaat tekemään yrityksellesi - Crowdsourcingin muodot
  • 15.09.2007 - Omasana Osallistumistalous-opas / Luku 2. Intro - Crowdsourcing eli joukkouttaminen - termi ja hyödyt
  • 18.02.2007 - Tuhat sanaa / Crowdsourssaus tavallistuu
  • - Pauliina

    (muokattu 26.9.2012 Jaiku suljettu)

    Uudempi: Päiväni ystäväyrittäjänä
    Vanhempi: iPhone 4 puhelimeni