Kävin Jokioisilla Miinan koululla tänään lauantaina 27.9.2014 pitämässä Lapset ja nuoret netissä sekä WhatsAppin ja Instagramin käyttö -luennon koulun ja kodin päivässä. 270 osallistujan joukossa olivat koulun 3.-6. luokan oppilaat, opettajia sekä vanhempia. Luento oli jaettu kahteen 45 minuutin osaan, jonka välissä hieman venyteltiin ja sitten keskusteltiin pareittain päivän teemasta.

Miinan koulun pihalla otettu oppilaista kuva, joka on muokattu Percolator-sovelluksella
Miinan koulun pihalla otettu oppilaista kuva, joka muokattu Percolator-sovelluksella

Kävimme aktiivista keskustelua lasten ja nuorten netin käytöstä ja mm. ikärajoista, verkkokäyttäytymisen kymmenestä kultaisesta sääntöstä sekä tekijänoikeuksista. Lapsilla nousivat kädet ylös vähän väliä, kun he halusivat kertoa omia kokemuksia mm. peleistä, tv-ohjelmista (mm. Salatut elämät ja Simpsonit) ja WhatsAppista (ikäraja 16 vuotta tai vanhempien luvalla) sekä Instagramista (ikäraja 13 vuotta).

Alaikäisen käyttäjän Instagram-tili kannattaa laittaa suljetuksi, eikä WhatsAppissa tarvitse olla ryhmässä, jonka ryhmäläisiä ei tunne. Mikäli WhatsAppin käyttö aiheuttaa kiusaamista koululuokan oppilaiden keskuudessa, kannattaa sopia yhteiset toimintatavat. Esim. profiilikuvan voi ladata WhatsAppiin, mutta mitään muita kuvia ei jaeta WhatsApp-viestien mukana. Jokainen laittaa puhelimen hiljaiselle klo 20, eikä sen jälkeen enää lähetetä WhatsApp-viestejä.

Kävimme läpi myös lasten ja nuorten tunnemyllerryksiä ja vanhemmille annettuja vinkkejä, kuten selkeiden perusteltujen sääntöjen laatiminen ja keskustelut netin käytöstä, tietokoneen pitäminen yhteisessä tilassa, lapsen netin käytön seuraaminen ja ikävien tilanteiden selvittäminen lapsen kanssa, otettiin vastaan mielellään erityisesti pienempien lasten kodeissa.

Tässä esitysmateriaali.

Linkkejä liittyen esitykseen löytyy aiemmasta blogikirjoituksesta: Lapset ja nuoret netissä sekä WhatsAppin ja Instagramin käyttö.

- Pauliina

Uudempi: Johdatus yhteisömanagerin työhön
Vanhempi: Sosiaalisen median hyödyntäminen apteekin markkinoinnissa