Liveraportointia tehdään tilaisuudesta, tiedotustilaisuudesta tai koulutuksesta joko paikan päältä tai verkossa seuraten. Verkossa seuraamisen etänä mahdollistaa suora tv-lähetys, livestriimauslähetys esim. Bambuserilla tai verkkokokoushuone esim. Adobe Connectilla tai Google+ hangoutilla.

Liveraportoija raportoi eli tekee julkisia muistiinpanoja verkossa tilaisuuden etenemisestä, tunnelmista, osallistujista ja asiasisällöistä. Hän käyttää mobiililaitetta (läppäriä, älypuhelinta tai tablettia) ja kertoo teksteillä, kuvilla, videoilla ja livestriimauksilla tilaisuudesta. Hän varaa paikan päälle mukaansa tarvittavat virtajohdot, vara-akut ja jatkojohdon, jotta laitteissa riittää virtaa. Hän voi keskittyä yhteen tai useampaan välineeseen kerralla. Paras liveraportointiväline on Twitter.

 

Liveraportoinnissa käytetään tilaisuudelle sovittua hashtagia eli aihetunnistetta tai sitten sellainen luodaan. Apuna voi käyttää Suomen hashtag-kirjastoa.

Twitterissä viestivirta soljuu nopeasti, joten tilaisuuden jälkeen muutamassa viikossa viestit painuvat unholaan. Twitter-viesteistä voi luoda tarinakoosteen Storifylla. Näin Twitter-viesteistä muodostuu ja jää talteen yhtenäinen kokonaisuus. Tässä muutama esimerkki liveraportoinnin Storify-koosteista lokakuulta:

Storify 1.10.2013: ARea 13 -seminaari Tampereella

Storify 6.10.2013 WÄRK:fest Helsingissä

Storify 8.10.2013 Myy enemmän -seminaari Kirkkonummella

Storify 9.10.2013 Markkinointiviestinnän viikko

Tässä lisää tietoa aiheesta:

 

 

- Pauliina

Uudempi: Twitterin perusteet ja käytön aloitus -koulutus
Vanhempi: Edes yhtenä päivänä maailman tärkein